Perspektif Ibu Bapa Terhadap Permasalahan dan Cabaran dalam Pembentukan Nilai Murni Pelajar

Authors

  • Mohamad Khairi Haji Othman Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia
  • Mohd Zailani Mohd Yusoff Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia
  • Fauziah Abdul Rahim Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia
  • Alis Puteh Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia
  • Muhamad Dzahir Kasa Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia
  • NurFasihah Roslan Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.11113/sh.v8n4-2.1052

Keywords:

Issues, challenges, development, positive values.

Abstract

This study aims to examine parents’ perspective towards issues and challenges in developing good values among secondary school students. This descriptive-survey study was conducted on a few respondents comprised of parents, through interviews, in one the states in Malaysia.  This study found that the issue faced by parents is related to family relationship factors such as limited time spent with children, preference of children to share problems or stories with other people, parents’ attitudes and children’s own attitudes.  Meanwhile, challenges faced by parents are children’s peer influence and excessive use of technology.  In conclusion, issues and challenges presented in this study are significant and should be made aware so that children can be molded at early stages to become future successors.  Parenting skill is vital to ensure peace and harmony in the family.  Good tutelage and support should be provided to the children according to their age so that there will be positive reception and feedback.

References

Abd. Rahim Abd. Rashid. (2001). Nilai-Nilai Murni Dalam Pendidikan: Menghadapi Perubahan dan Cabaran Alaf Baru. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Abd. Razak Zakaria & Norani Mohd Salleh. (2011). Konteks Keluarga dan Hubungannya dengan Penglibatan Ibu Bapa dalam Pendidikan Anak-Anak di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (1), 35-44

Abdullah Sulong & Mawaddah Abdullah.(2010). Pengaruh Media Elektronik terhadap Keruntuhan Akhlak Pelajar. Skudai: Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

Aziyah Abu Bakar, Wan Abd Aziz, Che Hasniza & Yahya Mohamed Ariffin. (2011). Hubungan Komunikasi Keluarga dalam Menangani Keluarfa dalam Menangani Konflik dalam Kalangan Remaja. Jurnal Pengajian Media Malaysia, 13, 73-89

Azizi Yahaya & Rosnah Buang. (2007). Punca Berlakunya Masalah Gejala Gengsterisme di Kalangan Remaja di Beberapa Buah Sekolah Menengah di Empat Buah Negeri. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.

Azizi Yahaya, Noordin Yahaya, Juriah Bachok.(2010). Perkaitan Antara Hubungan Kekeluargaan, Pengaruh Rakan Sebaya dan Kecerdasan Emosi Dengan Tingkah laku Delinkuen Sekolah Bestari Di Daerah Pontian. Melaka: Fakulti Pendidikan: Universiti Teknogi Mara.

Harery Abu Saad. (2007). Perkaitan Penghayatan Akhlak, Sikap Terhadap Sains, Pencapaian Dan Pemilihan Kerjaya Di Kalangan Pelajar Dalam Konteks Pembangunan Modal Insan Bersepadu Dalam Bidang Sains Dan Teknologi di SMKA. Tesis Doktor Falsafah Yang Tidak Diterbitkan. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hashim Bedu, Khairulhelmi Katip, Mohd Fahmi Mohd Sahid & Syed Mohamed Syafeq Syed Mansor. (2008). Keruntuhan Akhlak Dan Gejala Sosial Dalam Keluarga : Isu Dan Cabaran. Johor Bahru: Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.

Heru Winoto. (2013). Pengaruh Penyalahgunaan Penggunaan Teknologi Komunikasi Anak dan Remaja. Indonesia: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.Malaysia.

Mazni Mustapha & Mahiran Masdin. (2014). Pengaruh Perapatan Ibu, Bapa dan rakan Sebaya ke atas Adaptasi di Universiti dan Kepuasan Hidup dalam Kalangan Pelajar Tahun Pertama Fakulti Psikologi dan Pendidikan UMS. Sabah: Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah.

Mohd. Zamani Ismail & Fatimi Hanafi. (2006). Penghayatan Nilai-Nilai Murni Dalam Masyarakat Berbilang Kaum di Malaysia. Prosiding Seminar Kebangsaan Pengajian Umum, 24-30. Skudai: Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia.

Rohayati Derani. (2004). Persepsi Ibu Bapa terhadap Faktor-faktor Keruntuhan Akhlak Remaja Islam Masa Kini: Satu Tinjauan Di Taman Aman Anak Bukit, Alor Setar Kedah. Latihan Ilmiah Sarjana Muda. Universiti Teknologi Malaysia.

Suerlin Diah Utami. (2013). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Indonesia: Fakultas Pendidikan Universitas Negeri Semarang.

Zakaria Stapa, Ahmad Munawar Ismail & Noranizah Yusuf. (2012). Faktor persekitaran sosial dan hubungannya dengan pembentukan jati diri. Jurnal Hadhari Edisi Khas, 155-172.

Zakiyah Jamaluddin & Ismail Kiprawi.(2004). Ikatan Dan Kawalan Ibu Bapa Terhadap Tingkah Laku Delinkuen. Sintok: Fakulti Pembangunan Sosial dan Manusia Universiti Utara

Downloads

Published

2016-12-22

How to Cite

Haji Othman, M. K., Mohd Yusoff, M. Z., Abdul Rahim, F., Puteh, A., Kasa, M. D., & Roslan, N. (2016). Perspektif Ibu Bapa Terhadap Permasalahan dan Cabaran dalam Pembentukan Nilai Murni Pelajar. Sains Humanika, 8(4-2). https://doi.org/10.11113/sh.v8n4-2.1052