Keberkesanan Penggunaan Grafik Berkomputer Sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Reka Bentuk Dan Teknologi

Authors

  • Nur Syafiqah Isa Fakulti Teknikal Dan Vokasional, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, 35900, Perak, Malaysia
  • Nurul Nazirah Mohd Imam Ma'arof Fakulti Teknikal Dan Vokasional, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, 35900, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.11113/sh.v10n3-3.1519

Keywords:

Graphics, computer, teaching aids, design and technology

Abstract

This study aims to identify the effectiveness of computerized graphics usage as a teaching tool among students in a secondary school. A total of 30 students were chosen as respondents for this study. The research instruments used were questionnaire, pre and post test. A set of questionnaire comprising two parts, part A (respondents’ demographics) and part B (questions related to research questions) were used. The data obtained were processed and analyzed using Statictical Package for Social Science version 20 (SPSS). While data analysis used was descriptive statistical values such as frequency, percentage, standard deviation, mean and T-test. In addition, students were divided into two groups, namely traditional group and Graphic learning group. The findings of the study showed that computerized learning graphs could  affect and increase interest and motivation. Furthermore, through pre and post tests, there was  a difference in the achievement of Form 1 students in Design and Technology (RBT) subject using computerized graphics with the use of traditional learning methods

 

References

Fadhilah Mat Yamin & Wan Hussin Wan Ishak. (2015). Penggunaan Teknologi ICT dalam Melestarikan PdP bagi Mamacu Sosio-Ekonomi Negara. Prosiding Seminar Kebangsaan Transformasi Sosio-Ekonomi, 324 - 334.

Faridah Ibrahim, Tika Nuraeni, Fauziah Ahmad, Chang Peng Kee, & Normah Mustaffa. (2012). Bahasa Komunikasi Visual dan Pengantaraan Produk: Satu Analisis Semiotik. GEMA Online Journal of Language Studies, 12(1), 257-273,

Fook, C.Y. dan Sidhu, G. K. (2007). Peranan Teknologi Maklumat TerhadapPeningkatan Motivasi Pembelajaran Di Kalangan Pelajar Universiti. MEDC Journal, 2.

Harith Azidin Kamarudin (2014). Impak Penggunaan Multimedia Dalam Pengajaran Topik Isometrik Terhadap Pencapaian Dan Motivasi Pelajar Tingkatan 2. Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Jun 2014.

Jailani Md Yunos, Sulaiman Yamin, Baharum Muhammad Ahmad Esa, Zurina Yasak & Anizam Mohamed Yusof. (2008). Peranan Multimedia Dan Guru Dalam Pengajaran Sains, Matematik Dan Teknikal Dalam Bahasa Inggeris. 13-15 December 2008, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)

Kamarul Azmi Jasmi & Ab. Halim Tamuri. (2007). Pendidikan Islam : Kaedah P&P. cetakan ke-2. Skudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

Lili Sunaini Ramli (2006). Perkaitan Antara Bahan Bantu Belajar Dan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Kertas Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid Bukan Melayu. Fakulti Bahasa Universiti Pendidikan Sultan Idris 2006.

Lokman Mohd Tahir & Tn. Hayati Tn. Dagang. (2007). Tinjauan Terhadap Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun Lima Di Tiga Buah Sekolah Kebangsaan Di Daerah Kuala Terengganu. Ijazah Sarjana Muda. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

Rian Vebrianto & Kamisah Osman. (2013). Keberkesanan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran dalam Meningkatkan Kemahiran Proses Sains dalam Kalangan Pelajar (The Effectiveness of Various Instructional Medium in Improving Students’ Science Process Skills). Jurnal Pendidikan Malaysia, 37(1), 1-11.

Siti Maisyarah Ahmad. (2013). Pembangunan Dan Kesan Koswer Animasi Grafik Dalam Kalangan Pelajar Teknikal Yang Berbeza Kecerdasan Visual-Ruang. Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Zainudin Hassan, Tengku Suhashila Tengku Langjuna Mohad, Najib Abdul Ghaffar, & Hamdan Said. (2007). Tahap Penggunaan Alat Bantu Mengajar di Kalangan Guru Pelatih. Seminar Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang Tahun 2007.Universiti Teknologi Malaysia.

Downloads

Published

2018-11-22

How to Cite

Isa, N. S., & Mohd Imam Ma'arof, N. N. (2018). Keberkesanan Penggunaan Grafik Berkomputer Sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Reka Bentuk Dan Teknologi. Sains Humanika, 10(3-3). https://doi.org/10.11113/sh.v10n3-3.1519