Model Strategi Penawaran Takaful Mikro dibawah Inisiatif Perlindungan Tenang

Authors

  • Asiah Kamal DR
  • Ahmad Azam Bin Sulaiman @ Mohamad Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Malaysia
  • Mohammad Taqiuddin Bin Mohamad Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Malaysia

Keywords:

Microtakaful, Perlindungan Tenang, Bank Negara Malaysia (BNM), Takaful Companies, Strategies of offering

Abstract

Abstract

This article discusses the strategy of offering micro takaful under Bank Negara Malaysia (BNM) is an initiative named as “Perlindungan Tenang", there are three takaful companies are participating in this initiative. Therefore, this study was conducted to analyse the strategies of offerings micro takaful that have been offered. This study used qualitative methods that conducted interviews with Bank Negara Malaysia (BNM) and the three Takaful companies involved. Then, the data are analysed using thematic analysis, which discusses the theme of product design, participation response, distribution channel, participation method, physical product offering, contribution payment method, and product promotion method. Besides, the analysis in this study also used a comparative analysis to compare the strategies of offering micro takaful with three takaful companies and documentation analysis involving analysis of journals, books, conference papers, and websites related to corroborate the findings of the analysis. The results of the analysis show that the Takaful company coded as C company has the best strategy in offering micro takaful. Thus, this study has produced the best strategy model to offer micro takaful based on the analysis of the three takaful companies offer takaful products under this initiative.

Keywords: Microtakaful, Perlindungan Tenang, Bank Negara Malaysia (BNM), Takaful Companies, Strategies of offering

Abstrak

Artikel ini membincangkan strategi penawaran takaful mikro dibawah inisiatif Bank Negara Malaysia (BNM) yang dinamakan sebagai “Perlindungan Tenang”, terdapat tiga syarikat takaful yang telah mengambil bahagian dalam inisiatif ini. Oleh itu, kajian ini telah dijalankan dengan BNM dan tiga syarikat takaful untuk melihat strategi penawaran takaful mikro. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif yang telah dijalankan temu bual dengan Bank Negara Malaysia (BNM) dan ketiga-tiga syarikat takaful yang terlibat. Kemudian, data tersebut dianalisis menggunakan analisis tematik yang melibatkan tema reka bentuk produk, sambutan penyertaan, kaedah penawaran, kaedah penyertaan, fizikal produk penawaran, kaedah pembayaran caruman dan kaedah mempromosikan produk. Selain itu, analisis dalam kajian ini juga mengggunakan kaedah komparatif yang membandingan strategi penawaran takaful mikro oleh ketiga-tiga syarikat takaful dan analisis dokumentasi iaitu kaedah mengalisis jurnal, buku dan laman sesawang yang berkaitan bagi menyokong analisis yang telah dilakukan. Hasil analisis yang dilakukan mendapati produk takaful yang di kodkan sebagai produk C mempunyai strategi yang terbaik dalam penawaran takaful mikro. Demikian, kajian ini menghasilkan model bagi strategi penawaran yang terbaik berdasarkan analisis penawaran takaful mikro oleh ketiga-tiga syarikat takaful yang telah menawarkan produk takaful dibawah inisiatif ini.

Kata kunci: Takaful Mikro, Perlindungan Tenang, Bank Negara Malaysia (BNM), Syarikat Takaful, Strategi Penawaran

Downloads

Published

2022-05-01

How to Cite

Kamal, A., Ahmad Azam Bin Sulaiman @ Mohamad, & Mohammad Taqiuddin Bin Mohamad. (2022). Model Strategi Penawaran Takaful Mikro dibawah Inisiatif Perlindungan Tenang. Sains Humanika, 14(2), 31–63. Retrieved from https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/1868

Issue

Section

Articles